Wednesday, November 30, 2005

Min vardag: Skola - Jobb - Skola - Skola - Jobb

Vad är EU? På fredag om en vecka sitter jag förhoppningsvis med svaret i min hand, sex sidor välformulerad och utvecklad text. Så bli inte oroliga om jag 'råkar försvinna', undviker att skriva inlägg eller i övrigt bara blir tyst. Jag måste skärpa mig och för en gång skull vara nöjd med det jag lämnar in. Jag vill verkligen. Jag vill kunna vara stolt över det jag skrivit, visa för mig själv att jag visst kan.

Vi har haft två underbara dagar med vacker snö och solen strålande. Dum och lat som jag är så har jag naturligtvis inte tagit med mig kameran ut, det är alltid när jag inte har kameran som de bästa motiven tar form i min fantasi.

Under de här dagarna har jag egentligen sett tusen ord jag skulle vilja dela med mig av, men jag ska lägga band på min citat-lusta och istället utlysa lite dålig kritik till DN. För det första låter redaktionen ett brev från en läsare med felaktig information gå till tryck, det påstods att Finland fick sin självständighet 1918, vilket vi alla vet är fel. 6 december är dagen då alla ställer ett stearinljus i fönstret, till minne av vad som hände samma datum år 1917.

För det andra, en artikel som berättade om en svensk undersökning där personer intervjuades om hur de använder sina mobiltelefoner. Sista stycket i artikeln gav mig huvudbry, jag citerar "Idag är det bara 3 procent av användarna som inte har någon mobil" (DN 29/11/2005, s. E3). Hur kan de då använda sina mobiler -om de inte har några? Vad använder de då -om de räknas som användare? Fanns dessa 3% bland de intervjuade mobilägarna? Jag vill inte påstå att jag alltid skriver korrekt, men så är jag inte journalist på DN heller...

No comments: