Wednesday, November 09, 2005

"Utanförskapsområden"

..är enligt Folkpartiet områden med "hög arbetslöshet, dåliga skolresultat och lågt valdeltagande" (Metro Sthlm, 2005-11-09). För att undvika risken för att upploppen i Frankrike sprider sig till dessa områden i Sverige anser Fp att antalet närpoliser bör trefaldigas. Man har också kommit fram till att över 100 dylika områden inom riket kvalificerar sig till denna benämning och alltså bör få en förhöjd andel patrullerande poliser i förebyggande syfte.

Har Fp verkligen funderat över det här förslaget? Menar Fp att flera poliser på gatorna resulterar i evigt glada och nöjda ungdomar? Har Fp ens tänkt på orsakerna till upploppen? Att ungdomar i "utanförskapsområden" är trötta på att leva utan en framtid? Att kanske just ordet "utanförskapsområde" säger mera än vad jag tänkte på första gången jag läste ordet, fnittrande på pendeltåget.

I förebyggande syfte anser jag att det bör finnas bättre alternativ till en lösning än det Fp lägger fram. Satsning på en ökad integration, kanske skulle vara ett alternativ. Men det är klart, Fp vill väl använda sig av samma framgångsrika metod som inrikesminister Sarkozy använder sig av, och det ser vi hur väl det fungerar...


Jag vill ha min DN som jag har beställt!!

Dagens låt: Doncella av Zion & Lennox

No comments: