Tuesday, November 22, 2005

Jag börjar förstå....

...varför man inte ska lämna allt till sista stunden. Vaknade upp imorse kl 09.30 till de ljuvliga melodierna av väckarklockan. Tanken var att jag glad och utvilad skulle hoppa ner från sängen och sätta igång med skrivandet, verkligheten var annorlunda. Jag vaknade upp med en dunkande huvudvärk och efter att ha hasat mig ner ur sängen för att stänga av klockan kravlade jag mig tillbaka i förhoppning om att jag inte skulle behöva springa iväg till toaletten. Jag somnade om och efter fyra och en halv timme vaknade jag, illamåendet har försvunnit men fortfarande är jag tung i huvudet.. Det börjar bli dags att ta av sig tumvantarna och sätta igång på riktigt, hemtentamen och inlämningsuppgift väntar...

Innan jag lägger på vill jag bara berätta några saker..

Jag klarade tentan jag skrev i Åbo!! Noteras bör är att jag började läsa på tentan ungefär sex timmar innan och slutade läsa tre timmar innan jag gick in för att skriva den.

Min gode Internetvän (från Tetouan men bor i Tanger, Marocko) brukar ha "bra" åsikter om det mesta, han brukar ge mig intressanta synpunkter från den muslimska världen och vi hittar alltid något att prata om. Den här gången blev det hedersmord, han visste först inte vad jag pratade om och hävdade senare att det var ett fenomen som inte längre fanns i den muslimska världen. Undrar om jag berättat för honom om min marockanska väninna som blev förskjuten från sin familj? Visst, det är inget mord i fysisk bemärkelse men för hennes familj är hon död, det rör sig om en hedersideologi som jag anser att kan ifrågasättas rejält. Värt att notera är att denna ideologi inte enbart finns inom Islam.

Beslama

5 comments:

Bonden Paavo said...

duktigt jobbat!!!!!!!!!!!! grattis!!! haha! ch ar duktig flicka har! tjoho!

..kanske.. bara en snabb fraga: var det alltsa magsjuka eller bakfylla det handlade om?? bara for att faststalla HUR pass mycket duktig flicka du ar! :-)

it's a lifestyle... said...

migrän.. troligtvis beroende på mina dåliga sömnvanor jag haft den senaste tiden.

ps jag och två-tre personer till fick en trea i tentan, ingen fick bättre än oss... (fem är det bästa man kan få, tydligen) ds

Bonden Paavo said...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS IGEN!!!! Haha! DUKTIG CH!!!!!!

Hörrudu. Skoj prata med dig igar!!! O jag hade jätteskoj under hela kvällen över lag. Funderar du alltsa allvarligt pa Madrid i nyar?!! Later ju jätteskoj!!! (förutom att jag kommer sitta ensma hemma och bli deppad. speciellt när alla andra inte ens är i landet.. snyft.)

Kör pa!!

Puss puss!

it's a lifestyle... said...

Nu sitter jag och kommenterar min blog..

Vad gäller nyår så har jag lite svårt att bestämma mig. Till att jag vill åka hör min längtan bort härifrån, bort, bort, bort. Det vore också kul att träffa Eva och Victor igen. Dessutom känner jag ju flera personer i Madrid; Leo, som jag inte sett på evigheter, och Rafa, som knappt pratar med mig längre.

Varför jag inte skulle åka beror dels på att jag är snål, 2600 sek t/r.. Madrid under nyår har inte så mycket sol och värme som det jag egentligen längtar efter.. Mitt nya liv (som jag inte ens vet om kommer att hålla i sig) kanske inte heller passar in på ett nyårsfirande i Madrid tillsammans med människor jag knappt känner.. Du och Malin kommer inte att vara där (eller?)..

sedermera said...

grattis grattis till tentan!!! vad skönt! :)

och jo, "hedersmord" finns det mycket att säga om, vet inte hur många diskussioner vi har haft på antropologin utan att någon har blivit speciellt mycket klokare. jag tycker att man alltid bör betrakta det tillsammans med det våld mot kvinnor som finns även hos "oss" (men som ju oftast skylls på enskilda störda individer istället för att betraktas som något "kulturellt"), att man kan betrakta det som ett uttryck för det generella förtrycket mot kvinnor utan att därmed förminska problematiken kring just detta. då kan man också feministiskt agera mot det, vare sig man vill benämna det "heders-" eller inte, och man behöver inte ta avstånd från en hel religion eller "kultur"... det där blev antagligen jätterörigt. påminn mig om att jag ska berätta en grej som har med det här att göra när vi ses!