Sunday, February 08, 2009

Imam i Finland.

Surfade runt på youtube och hittade lite intressanta videoklipp, bla uppdagades det att vår president Tarja Halonen har visat sig på både arabiska och engelska Al-Jazeera ett flertal gånger... Anyway, jag hittade följande klipp med intervjuer från några olika imamer, däribland vår Ahmed "the pizza-guy" (mannen med kostym är alltså "vår" -Zahras och min- moskés imam, fast jag fattade nog aldrig att han agerade som imam utan snarare var han väl bara president för föreningen eller liknande? anyway..). Som alla vet så är ju min finska lite skraltig, så jag undrar att vad svarar mannen egentligen på frågorna om hijab och månggifte? Jag hoppas att jag inte förstår honom, om vi säger så.

4 comments:

Zahra said...

Subhanallah! Jag har hört talas om dethär klippet men jag har inte sett det själv förut.

Jo han agerar som imam, i den bemärkelsen att han håller khutban och leder bönen typ var tredje fredag eller nåt. Men tyvärr så har du inte missförstått honom, utan han det han säger är just så felaktigt och idiotiskt (astafighrullah) som jag antar att trodde.

Subhanallah!! Jag vill inte säga något ont om denhär mannen för han har mashallah bemött oss bra, och jag är säker på att han menar väl, men vad ska det bli av vår ummah när detta ska föreställa våra ledare?!? Astafighrullah jag blir arg och jag skäms! Må Allah vägleda honom och oss alla och ge oss mod att acceptera sanningen. Ameen.

(Sen måste jag säga att själva programmet verkar rätt fånigt. I synnerhet som dom uppenbarligen har smygfilmat en massa muslimahs ute på stan. Subhanallah, om nåt tv-team skulle filma mej utan att jag visste om det för att illustrera någon dum point så skulle jag... bli väldigt arg :-p)

Hoppas du har det bra syster! Kram!

Zahra said...

Dessutom! Alla bröderna i programmet verkar vara rörande överens om att det är jättehejsan att leva som muslim i Finland. Men det räcker med att klicka vidare på filmen och läsa kommentarerna som den har fått på youtube för att inse att det kanske inte riktigt är så kul ändå.

it's a lifestyle... said...

Det är nog första gången jag är ledsen över att jag förstår finska...

Som du säger, syster, jag tror också att han menar väl. Men hur väl man än menar så kan man inte tumma på vissa saker. Fast lite konstigt tycker jag att uttalandet är. Vi har väl inte någon gång reagerat på konstigheter i khutban? En gång minns jag att det pratades om månggifte, men jag minns inte vem som talade och inte heller exakt vad som sades, men inte var det väl några konstigheter utan bara att man skall göra det (ta en andra/tredje/fjärde fru) av rätt skäl. Eller också så är det du som har berättat om khutban för mig.. :-)

Iallafall, som syster säger så är Ahmedane en god person som har bemött oss väldig vänligt. Låt oss återigen göra systerns duah för honom och oss andra, Må Allah vägleda honom och oss alla och ge oss mod att acceptera sanningen. Ameen.

(Eftersom du skrev inom parentes så får väl jag också göra det.. Det måste ha varit en väldigt dum point, för jag fattade den då inte.. Varför de filmade det som de gjorde, alltså.)

Slutligen, jag läste också kommentarerna och det är helt otroligt, säger jag bara.. Vilken rasism! Just när det gäller rasism så sörjer jag att den svenska pk-heten inte nått grannlandet. I Finland kommer man liksom undan med att säga lite vad man vill till/om utlänningarna.. Fast det gör man ju i Sverige också, om man är polis.

Nej, nu ska jag sluta smutsa ner min egen blogg. Jag har faktiskt ett intressant inlägg om islam som jag borde skriva på. Jag ser så mycket fram emot att få publicera inlägget, så jag bara skjuter upp skrivandet av det hela tiden. Min logik.

it's a lifestyle... said...

(alltså den där dumma pointen, vad ville de egentligen säga med att filma på det sättet som de filmade? det var det jag ville säga med min väldigt ointelligenta mening om vad pointen var... jag tror det börjar bli sent för mig, jag känner mig lite oklar.)