Friday, February 20, 2009

no restaurant

Ja just det. Min man kommer från en traditionell marockansk familj. Han är uppväxt under enkla förhållanden i ett av Rabats mindre rika områden. Traditionella marockanska rätter har stått på matschemat under uppväxttiden. Ost, choklad och glass hör till en oförunnad lyx. Under hela hans liv har han inte ätit så mycket glass som han gjort under den här tiden i Frankrike... Jag vill gärna nu påpeka att vi inte äter så mycket glass som det kan verka, jag äter mera glass under de korta perioder jag är hemma på kobben än vad vi äter under största delen av året här. Själv tycker jag om mat från hela världen och även om jag lagar mycket nordisk mat så ingår även indiskt, mexikanskt och mellanösterninspirerad mat på schemat. Och nordafrikansk, så klart. Igår blev det en italienskinspirerad maträtt med pasta, pesto, kyckling och fetaost. Fetaosten introducerade jag för länge sedan, den blev direkt omtyckt. Igår var pesto den nya ingrediensen, även den omtyckt. Det tacksamma med min man är att han verkligen gillar att prova på nya maträtter, så han är mer än positiv för var gång jag kommer med något nytt och exotiskt. Jag fick igår höra att han ju inte behöver gå till någon restaurang för att få variation och prova på nya maträtter då jag alltid (ofta iallafall) kommer med nya maträtter och ingredienser som han aldrig hört talas om. Så, kanske jag borde börja laga tagine varje dag istället. Jag vill ju gärna någon gång nu och då njuta av lyxen att få maten serverad och disken omhändertagen... :-) Fast jag ser ändå fram emot dagen då jag får servera min man soltorkade tomater....

No comments: