Monday, February 16, 2009

snyft

Jag försöker och försöker med att ställa saker till rätta, men ingenting fungerar. Vad mera kan gå fel idag?

Jag har pratat med Svenska Skolan i Paris, jag tänkte att de kanske kunde behöva lite extra hjälp med vikarie eller assistent eller vad jag nu kan hjälpa till med. Jag har ju ändå undervisningserfarenhet och ungdomsledarerfarenhet. Men nej då, jag har inte studerat pedagogik och har således ingen behörighet (men jag skulle ändå skicka in cv + personligt brev, ifall något datarelaterat som jag kunde hjälpa till med skulle dyka upp).

Jag har besökt banken (sedan vi flyttade från Reims så har jag inte haft den förmånen att kunna göra bankärenden på spanska, men idag gick det faktiskt rätt okej på franska) i ärendet att 1. göra namnändring 2. fixa kontoutdrag. Namnändringen är typ gjord på några ställen i systemet. Att mitt förnamn slutar på e och inte a sade jag till om redan när vi öppnade bankkontot och idag förklarade jag att det är väldigt vanligt att man inom islam inte tar sin makes efternamn utan behåller sitt egna efternamn, därför heter jag inte Sa... Se...... utan bara Se....... Trots detta står det fortfarande Sa... Se...... Ch......a på mitt kontoutdrag. Som för övrigt enbart sträcker sig till 25 januari och inte har med ens hälften av de transaktioner till kontot som jag gjort. Istället har jag ett inofficiellt papper som enbart får användas internt på banken där min totala summa står. Tror inte det accepteras på onsdag. Buhu. Fast tjejen på banken är iallafall jätte hjälpsam och gullig. Hon pratar tydligt och ler stort åt mig. :-)

Jag har idag kommit ihåg ett papper som jag borde skickat in för någon vecka sedan. Orsaken till att jag inte gjort det är för att jag på det pappret återigen har fel namn och heter S.... S..... :-) (Alltså på pappret står mitt första namn och min mans efternamn, men jag använder mitt andra namn och mitt efternamn). Så när jag ringer och presenterar mig (på franska, för övrigt!) med helt andra namn än de som de har i systemet blir killen helt paranoid och vill veta min mans namn och vår adress. Det är väl inte mitt fel att dem inte kan skriva av alla mina namn som de står i passet, utan att också börja hitta på en massa namn åt mig! Meningen med telefonsamtalet var att ändra dessa namn så att de kunde skicka ett nytt papper åt mig och jag finally kunde få mitt carte vitale. Men icke, efter en massa väntande i telefonkö fick jag veta att jag måste skriva något brev och skicka det till "mitt" kontor här i närheten och sedan måste jag antagligen vänta ännu längre innan ett nytt papper kommer, som jag skall returnera med fotografi (där jag inte vet om de accepterar hijab eller inte) innan jag kan hoppas på det där hälsokortet.

Med andra ord, vi kommer att ha hunnit flytta härifrån innan det här landet fattar vad jag egentligen heter. Att man inte automatiskt får sin mans efternamn när man gifter sig, att man inte automatiskt blir hans ägodel, det finns liksom inte i detta "frihetens och jämlikhetens" land... *morr och gruff*

Nej, efter dagens krigande på ovunna slagfält är det nu dags för mig att ta en dusch. Tvätta håret med diskmedel igen. Mitt specialshampoo för 8e är slut och det blir verkligen ingenting av när jag tvättar håret med vanligt shampoo, håret är som smutsigare efter duschen än innan. Jag minns varför jag "stoppade huvudet i torktumlaren" (morbrors fråga då han såg mig med mina nya fina dreads för några år sedan). Sedan skall jag nog laga en chokladkaka, den efterfrågades igårkväll, så det vore trevligt att överraska. Med tanke på allt annat som blivit gjort med så där halvdant resultat idag så kan jag bara lyckas med kakan, jag kan liksom inte ha flera dåliga resultat kvar att förbruka.

Jag funderade förresten på om jag skulle våga mig på jobbintervjuer på franska.. hujedamig.. men den dagen måste väl också komma och ju förr desto bättre.

3 comments:

sedermera said...

bara att ta nya tag! du har ju iaf på ditt privata cv avklarade administrativa/myndighetsgrejer i ett antal länder, så du ska väl lyckas bemästra även frankrike... :) vad sjukt med namnet förresten. mig vill de mest bara ha till att heta mitt mellannamn som första efternamn vilket leder till att de ständigt sorterar mina papper fel, på J istället för R.

Anonymous said...

Chrish! Que paso, ska ni flytta? Och förresten... vem är inte mästarinna på att hitta på namn åt dig om inte jag, Chrish-Chrish....och för den delen åt alla andra också... :)

it's a lifestyle... said...

Molly: Åh, typiskt! Allt skall då krångla, bara för att man inte följer landets konventionella standard... Tack för din uppmuntran, den behövs! :-)

Kia: Nej då, vi planerar inte än att flytta. Någon gång kommer vi att flytta. Men inte än. :-) Ja, sedan jag träffade dig så har jag fått så många smeknamn jag kunnat drömma om.. :-) Du skulle säkert få anställning hos någon fransk myndighet för dina färdigheter i att hitta på namn!