Thursday, February 19, 2009

recept

Efter fyra timmar lämnade vi Prefecture de Police igår, resultatet var inte så bra som vi hoppats på, men det var bättre än vad vi förväntat oss. Istället för fem år så har min man nu ett års uppehålls- och arbetstillstånd i det här landet. Men jag tycker att om man har en appointment så skall man inte behöva sitta och vänta i två timmar innan man blir attended, vilket vi fått göra under de två besök vi gjort på Prefecture... Trots detta så tycker jag synd om de som arbetar där, luften inne på kontoret var i stort sett non-existing och pga det så kom jag hem med en oerhört irriterande huvudvärk som trots två burana (finsk ipren) inte gav vika förrän under natten. Dessutom var jag tvungen att släpa mig upp från soffan och tvinga mig själv att hänga med på arabiska seminariet...

Så, nu över till något roligare. Något som jag faktiskt väldigt sällan skriver om. Något som jag oftast tycker är väldigt roligt. När man har utrustning, ingredienser och utrymme, vill säga. Något jag inte ofta har i det här landet. Vår kokvrå är storlek mini-mini. Ja, mindre än kokvrån på Norra Stationsgatan.. Ja, iklass med kokvrån i Kaskisbacken! :-) Ingredienser är ett annat gissel här.. Något så vanligt som kakaopulver hittade jag enbart på en avlägsen hylla i en av de fem omkringliggande butikerna. Frusna bär fick min man ta med sig hem från en megabutik i köpcentret nära hans jobb. Däremot finns det ett enormt utbud av färdiga kaksmetar och bröddegar i pulverform. Och plättsmet. Eller pannkakssmet, eller crêpessmet, eller vad du vill kalla det (kalla det vad du vill, jag avskyr halvfabrikat -förutom falafel-pulvret). Vad gäller utrustning, när min träslev gick av så fick jag köpa en ny i Sverige eftersom jag inte hittade någon träslev här som var tillräckligt stor och rak i botten. Vad är liksom meningen med en rund träslev? Man kan ju röra hur mycket man vill i kastrullen, men rör man inte i botten så bränner det vid... Och plastslevarna är oftast för mjuka eller för hårda för detta ändamål. :-) Jag har mina favoriter bland köksutrustningen..

Nu över till recepten, som jag utlovat i rubriken! Jag börjar med en goding som vid första biten blev favorit både hemma på kobben och här i Paris. Det är Maryams frusna osttårta. Jag hade både Philadelphiaost och digestivekex med mig hemifrån, osten skall jag väl kunna hitta någon motsvarighet för här, men digestivekexen är speciella och det enda jag hittar är digestive med chokladöverdrag på utländska hyllan i en butik.. Formen med löstagbar botten skapade jag genom att klippa bort botten på en gammal pepparkaksburk gjord i plast (också den hemifrån), en form med löstagbar botten kostar ca 15e här. Marockaner verkar vara väldigt känsliga för den sura smaken (baserat på flera iakttagelser), så de frusna bären med mycket socker var inte så populärt. Däremot, blandat med vaniljvisp (hemifrån) gjorde dem succé!

En annan efterrätt som jag lagar ofta är Vivis chokladaka. Den är så enkel att göra! Dessutom, när den är mörk så syns det inte att kakan inte är fullt gräddad på ovansidan (då jag ju gräddar på spisen). Gräddas den i ugnen så är den alldeles underbart god. Och fortfarande enkel att göra! Här är receptet...

2½ dl mjöl
2½ dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

150 g smör
2 ägg
1 dl vatten

Blanda de torra ingredienserna i en skål och smör ägg och vatten i en annan skål, utan att vispa (det är det som gör kakan så enkel). Blanda sedan ner de torra ingredienserna i den andra skålen (jag har sett min kusin sila de torra ingredienserna för att undvika klumpar -min kusin jobbar som konditor), rör så lite som möjligt för att undvika att något går fel med bakpulvret. Häll smeten i en smord form och ställ in den i ugnen i ca 30 min, 175°C.

Jag lagar halv sats då jag lagar på spisen, så att kakan skall hinna genomgräddas innan den bränns i botten. I ugn lagar jag ofta dubbelsats, då kakan lätt går åt. Strö gärna lite pudersocker i fint mönster på toppen av kakan och servera med vaniljvisp, grädde eller glass, eller något annat eller som den är. :-)


När jag senast var hemma provade jag också på att laga en ny muffin. Det blev äpplemuffins med knaprigt kaneltäcke. Jag följde råden som gavs i kommentarerna och hade i lite mindre kanel än vad receptet anger, det blev jättegott. Det märks att jag gillar sötsaker, eller hur? :-)

Nu över till lite ordentlig mat! Först ut är världens enklaste soppa som jag lagar ihop på lite känsla (inte så mycket känsla, eftersom jag vanligtvis inte har känsla när det gäller matlagning, jag måste följa strikta recept för att det skall bli ätbart, så ni kan tänka er hur klurigt det är att lära sig recept från svärmor när hon visar en hög mjöl och lite jäst i handen och sedan skall jag omvandla dessa omått för sju personer till lagom mycket för två personer, ni förstår det katastrofala.. men jag kämpar på). Jag skalar två potatisar och en eller två morötter, skär dem i bitar och lägger dem i en kastrull med lite vatten. Det är viktigt att inte använda för mycket vatten, eftersom soppan då blir för lös. Använd bara så mycket vatten att det täcker grönsakerna. Så lägger jag i lite broccoli och salt ovanpå, smula över en grönsaksbuljongtärning och peppar och eventuellt andra kryddor. Senast hade jag i lite spiskummin, det var jättegott också. Allt kokas till att det är mjukt och mixas sedan med en stavmixer. Om man vill ge soppan en lite mjuk avrundning kan man hälla i lite mjölk eller grädde eller crème fraiche.. Soppan kan också serveras med räkor eller ost eller något annat eller bara som den är. Den här soppan brukade jag ofta laga under Ramadan.

Som sagt, grunden är potatis, morot, broccoli och buljong, sedan får man avgöra själv vilka kryddor och tillbehör man känner för.

En enkel sås som är oerhört användbar är följande.

2 dl crème fraiche
1 gul lök
salt o peppar

Hacka löken och blanda med crème fraiche, smaksätt med salt och peppar. Låt såsen gärna stå en stund och dra innan den avnjuts med t.ex. en avokadohalva eller en bakad potatis eller grönsaksplättar eller blandad med hoummus eller.....


Nu får det vara nog för idag! Jag måste ju plugga lite också... :-)

No comments: