Saturday, February 14, 2009

lappo

Det finns en plats på denna jord som är mig kärare än någon annanstans. Det är min mors uppväxtort. Det är min morfars uppväxtort. Det är min morfars föräldrars uppväxtort. Det är Lappo. En liten ö till öster i den åländska skärgården.

Trots öns litenhet, med endast 65 året-runt-invånare, har ön en egen lågstadieskola. Dit kommer barn från inte bara Lappo utan också från Asterholma och Björkö, två närliggande öar. Skulle inte denna skola existera på Lappo, skulle lågstadiebarnen från samtliga öar vara tvugna att varje morgon åka färja till Torsholma, för att gå i kommunens skola där.

Det är just vad Brändö kommunpolitiker nu vill. Det skall "sparas pengar" och därmed skall man inte längre satsa på de unga. 6-åringar skall stiga upp i tidig gryning för att sätta sig på färjan till Torsholma och för att sedan ta taxin till skolan. Hemvägen är inte kortare den heller.

Nej, låt 6-åringarna få gå i skola i närheten av sina hem och när de når högstadieålder kan de ta färjan till Torsholma för att gå i högstadiet. Om de stannar kvar på Lappo/Björkö/Asterholma så länge. Familjer med småbarn tenderar att flytta bort från kommuner där det är långt till skolan... Det vore ju synd om familjen från Asterholma skulle flytta bort, de står nämligen nästan för öns halva befolkning (totalt 19 pers), de är också familjen som drar ner åldersgenomsnittet på ön. De behövs på Asterholma.

Ställ upp för barnen och deras familjer, skriv på namninsamlingen för Lappo Skolas Framtid!

2 comments:

Zahra said...

Jag skrev under :) Tycker att det är en viktig fråga.

Sen roade jag mej med att surfa runt på dendär namninsamlingssidan och hittade ett upprop mot att coop konsum säljer halalkött... Bland underskrifterna fanns det lite roliga kommentarer som t.ex. "rensa sverige - slakta en blatte". Tyckte nästan det var lite undehållande :)

Hoppas du har det bra! Kramar!

it's a lifestyle... said...

Åh, tack syster! Må Gud belöna dig. Jag tycker det är för anskrämligt att det alltid är landets framtid (barnen) som man skall börja med att spara in på..

Jag letade upp den där listan du nämnde. Det är ju ganska pinsamt att de säger att djuret lider så mycket när man skär av halspulsådern. Vi har ju fått instruktionen att göra så just för att djuret hinner uppleva minsta möjliga lidelse innan det dör. Jag kan förstå att veg(etari)aner mopsar upp sig hihi, förlåt molly) mot att man överhuvudtaget dödar djur. Men att halalslakten skulle vara värre än någon annan slakt är ju löjligt.